20 במרץ 2012

הכר את המרצה- יורם בר סלע



לינק לאתר אינטרנט / גלריה (במידה ויש):





לימודי עיצוב (איפה? כמה? למה?): למדתי עיצוב תעשייתי בבצלאל. סיימתי בשנת 1982. לאחר התלבטות בין לימודי אדריכלות בטכניון לבין עיצוב תעשייתי בבצלאל, העדפתי את הלימודים בבצלאל ואת העבודה על פרויקטים קצרי טווח. קשה היה לי לדמיין את עצמי עובד על תכנון בניינים במשך שנים. בסופו של דבר, לאחר סיום הלימודים, עבדתי ב"בצלאל מו"פ בע"מ (חברת בת של האקדמיה) שבהחלט עבדה על פרויקטים ארוכי טווח. ככה זה בחיים.

תחום התמחות: כמעצב הייתי אלוף בפרויקטים שדרשו אריזה קומפקטית (כלוב לעגלים יונקים שדפנותיו נארזות בתוך הבסיס, מארזים פלסטיים בשיטת Stack & Nest  לתוצרת חקלאית ועוד). בנוסף, לקחתי חלק בפיתוח מערכות מיגון אב"כ בעל לחץ לאוכלוסיות מגוונות (תינוקות, ילדים, טייסי קרב, לוחמי שדה, אזרחים בוגרים... ואפילו כלבים). לאחר 10 שנים בפיתוח מוצרים תעשייתיים, הצטרפתי כשותף למשרד הפרסום "ארויו בר-סלע". מאז אני עוסק בבניית מותגים ותקשורת שיווקית.

תחומי עניין נוספים (לימודים בתחומים אחרים / שעות הפנאי):
הסמל הגראפי שבחרתי לייצוג הפעילות העסקית שלי הוא גוף גיאומטרי הנקרא Stelated Icosahedron (הסטודנטים שלי מכירים אותה מהמצגות). זוהי חדירה גיאומטרית בין 5 פירמידות משוכללות. מעבר להיותו גוף אסתטי ומעניין, הוא מייצג בעיני את השילוב שאני עושה בין כמה תחומי עיסוק שונים המצטרפים לתוצאה סינרגית. מאז שנת 1973, אני מופיע כקוסם מקצועי ופיתחתי בישראל את התחום של קסמי "קלוז-אפ". הסינרגיה בין קסמים, עיצוב ושיווק הוביל אותי לפיתוח משחקי "הגמד הנעלם" שאותם אני מפעיל באירועים פרטיים (בר/בת-מצווה), קהילתיים (מועצות מקומיות, מוסדות, מושבים וקיבוצים) ומסחריים לחברות. בנוסף, פיתחתי ואני משווק בעולם ערכות קסמים לקוסמים תחת המותג MAGICAL-TALES
www.magical-tales.com. גם מיזם זה מממש את הסינרגיה בין שלושת התחומים שאני עוסק בהם.
כבר כ-3 שנים אני מפעיל את בלוג "תרבות אנד דה סיטי" בו אני מסקר נושאים הקשורים לתרבות ואמנות. הוא נכתב מנקודת המבט האישית שלי.


כמה שנים אתה מלמד ואיפה? התחלתי ללמד בבצלאל בשנת 1984 או 1985. העברתי קורס טכנולוגיות במסגרת הסדר בין החברה שבה עבדתי למחלקה לעיצוב. בשנת 2001 הצעתי למחלקה לעיצוב בבצלאל לשלב לימודי שיווק. אז זה היה במסגרת סדנאות מרוכזות של שיווק ומיתוג. בשנת 2004, התחלתי ללמד במחלקה לעיצוב בשנקר את הקורס של יסודות השיווק, סדנאות מיתוג וכן העברתי קורס הנקרא "ארגז הכלים של המעצב לזינוק מקצועי והצלחה עסקית". קורס זה הקנה ידע מעשי בנושאים מגוונים הדרושים לניהול עסק קטן. במכללת הדסה אני מלמד משנת 2008. התחלתי עם הקורס של יסודות השיווק. שנה לאחר מכן, הוספתי לבקשתו של קני סגל את הקורס של בניית תכניות עסקיות. מידי פעם, הנחיתי סדנאות מיתוג מעשיות וכן את סדנת העיצוב המשותפת עם חברת קומפקטוס.

קריירה (ספר גם על השנים הראשונות): בתקופת עבודתי כמעצב, עסקתי בעיקר בתכנון מוצרים פלסטיים להזרקה. התחלתי בפיתוח כלוב פלסטי לעגלים יונקים (פרוייקט הגמר שלי שבזכותו זכיתי בפרס ספיר לעיצוב תעשייתי שניתן ע"י מוזיאון ישראל). הכלוב יוצר על ידי פלסן סאסא בטכנולוגית UniFuse ונמכר לרפתות בישראל. המשכתי בתכנון SeatCase, מושב/גב קל משקל לחוף הים ולפיקניקים. המוצר יוצר ע"י ארקל ושווק בארה"ב ואירופה ע"י כתר. המוצר הוצג ונמכר ב-MOMA בניו-יורק. אחרי אלה, עסקתי בתכנון סדרת ארגזים פלסטיים. הקטן שבהם מתקפל ומתאים ל-2 ק"ג תוצרת חקלאית. אחר היה מיועד ל-6 ק"ג עגבניות והגדול שבהם (היחידי שלא יוצר מעולם) היה ל-1,000 ק"ג חלקי מתכת. הוא תוכנן עבור יצרני הרכב בארה"ב, אבל תוכנן על פי איפיון לא מתאים לתעשיה זו (זוכרים אותו מקורס יסודות השיווק)?

אחרי העיסוק במוצרים האזרחיים, השתלבתי בפיתוח מערכות לצה"ל ולמשרד הביטחון. הייתי מעורב בתכנון ה"שמרטף" לתינוקות ו"ברדס ילדים" שהוצגו כמוצרים מרכזיים בתערוכת הבטיחות ב-MOMA לפני מספר שנים. בנוסף, מערכת מיגון לטייסי קרב, מערכות מיגון לחיילי קרב ופתרונות מיגון לאזרחים שבבית.  

מעצב מוערך: מאד מעריך את רון ארד. כשהייתי סטודנט צעיר, היה קשה לי להבין את מערכות הסטריאו שהוא בנה מבטון מאחר שכדי להפיק איכות קולית, צריך מסה גדולה. הסתובבתי בגלריה שלו בלונדון ונדהמתי מרמקולי הבטון עם מוטות ברזל יוצאים מהם. לאורך כל הקריירה שלו, הוא יצר לעצמו בידול בולט מאד והגיע איתו רחוק. אני מאד מעריך את החשיבה שלו, הרחק מחוץ לקופסה, והאומץ שלו ליישם את הרעיונות המוזרים.
 

מוטו עיצובי: לעיצוב טוב לא צריך להוסיף התנצלויות. הוא מספק פתרון פונקציונאלי טוב, במסגרת האמצעים שעמדו לרשות צוות הפיתוח. גם אם המשאבים מוגבלים, הפיתרון צריך להיות טוב.

טיפ ללימודים: סקרנות. לקרוא המון. להשתתף בהרצאות. לראות תערוכות. לדבר עם אנשים. לחוות ולספוג כל מה שרק אפשר. אף פעם אי אפשר לדעת מראש מה יעזור לכם בפרוייקט הבא שלכם.

המאסטר פיס שלך: אין לי כזה. בכל אחד מהמוצרים שתכננתי נתתי את הטוב ביותר שיכולתי. התכונה הבולטת ברבים מהם, היא יכולת ההתמודדות עם אריזה קומפקטית של מוצרים וחלקי מוצרים. קיפול פתיחה, פתרונות Stack &Nest החוסכים נפח איחסון כשהמיכלים ריקים וכו'.

אם היית מוצר... הייתי יודע להתקפל, להיות קטן ולהתחבא. ולאחר מכן, להיפתח ולהופיע גדול. כמו אסיסטנטית של קוסם.

שחור או אספרסו? צ'אי מסאללה

ספר לנו משהו שלא ידענו עלייך... בצעירותי עסקתי לפרנסתי בשיפוץ מצבות (מן העבר) ובמיסגור תמונות (של ההוה).